onsdag 25 februari 2015

Det här med hundar & cancer

Det är inte  varje dag det händer så spännande saker i mitt liv så det känns meningsfullt att dela med av dom. Inte för min skull utan för er som läser. Dagarna går, tankarna flyter på  i samma takt. Uppåt & neråt, lite hit & dit. 

Dagarna förgylls med valparna jag har hemma nu. Vi blev valp-vakt åt en liten affenpincher som behövde komma från sin kennel ett tag. Han är ett riktigt troll som passar vårat andra yrväder Abbey perfekt. Det är full rulle och hon är utan tvekan da bitch som bestämmer allt. Jag kommer sakna Raffe när han åker igen, för han passar in här på något sätt. Men jag ska inte ha en hane om/när det blir en till hund. Jag vill ha tikar som jag kan ställa ut & förhoppningsvis ta valpar på i framtiden. I dagsläget har jag redan 5 tikar. Selma som är min gamla blandras på 12 år, hon har alltid hängt med mig känns det som, min svarta pärla. Sen har vi Märta, en petit brabancon på 6 år i sommar. Hon är mamma till mina två andra tikar, Barbara (petit brabancon) & Kija (griffon brruxellois). Sen har vi lilla Abbey som är mitt lilla lyckopiller jag köpte i vintras. Men nu löper Barbara & vi panerar en parning på henne med en snygg och fin hane. När Kija börjar löpa väntas en parning där med. Jag vill inte låta mitt liv vara på hold bara för min sjukdom så jag planerar allt som jag ville ha det innan jag blev sjuk. Så har vi tur blir det valpar hela sommaren här. Men så kom den där lilla affenpinchern in i huset... Jag har tittat på dom länge länge och föll pladask för dom första gången jag träffade dom. Dom påminner om griffonen men är ändå på ett helt annat sätt, jag vill så gärna ha en sån. Det bara är så, men en tik då. Att ha en hane instoppad i en flock med 5 snygga löpande tikar, nej tack!
En vacker dag så hoppas jag på en affenpincher i min kennel. Ska bara vara överrens med min delägarvän också. Men jag jobbar på det!
Jag råkar nämligen tycka att utställningar är grymt skoj, och förra året blev min Kija Svensk utställningschampion. Det är alltid kul när det är ens egna uppfödning. Barbara ligger strax efter och måste få ett cert till innan hon också kan titulera sig så. Men nu blir det valpar för deras del och inga utställningar i sommar. Abbey som jag hoppas på kommer förhoppningsvis växa till sig, annars kommer hon bli för liten för både utställning och avel, men hon måste få mer tid på sig.

Apropå det här med hundar och cancer.

I somras anordnade chihuahuacirkeln i sverige en "rosa promenad". Det gicks promenader på 5 platser i sverige och lokaltidningar & tv va på plats för att dokumentera det hela. Promenaderna sker för att uppmärksamma cancer då det är så många som drabbas. Själv gick jag promenaden i västerås med ett några dagar gammalt cancerbesked i minnet. Jag tycker det är så oerthört viktigt att vi gör såna här saker, inte bara för de drabbade utan för alla familjer och vänner som är meddrabbade. 
Det är ett tillfälle att hämta kraft & energi, att inte känna sig ensam utan att se alla som går tillsammans mot cancern.
I år ska jag försöka vara med och tillsammans med Annica (aktivitetsombud chihuahuacirkeln västmanland) & skapa en promenad utan dess like. Kanske inte just en enda stor utan flera promenader i hela landet.
Men jag kommer behöva hjälp av folk på olika platser i sverige. I nuläget vet jag inte exakt vart vi har arrangörer men jag vet att i Stockholm kommer det finnas många som är redo för en sådan promenad. 
Här i Västerås kommer det också bli av. 

Men jag efterlyser faktiskt folk som kan tänka sig att ställa upp och anordna. 

Det är bara en vanlig promenad genom stan där man bor, med rosa kläder. Cancern kommer i fler färger än bara rosa som symboliserar bröstcancer, men det är en lätt färg att ta på sig & sina hundar för att synas ordentligt!
Så om jag har någon som känner sig manad att ta sig an det här i sin stad, kontakta mig! Antingen här eller på min facebooksida: Madeleine Erichsen.
Det är många månader kvar men ibland behövs tid att planera. Målet är att gå samma dag & att tidningar & TV ser oss. Alla med hund måste ju ändå gå ut, så varför inte ta med familj och vänner och sluta upp just denna dag!?
Det är ett perfekt sätt att synas med sitt företag i tv eller tidning i ett gott sammanhang!

Jag hoppas vi kan slå på stort, tillsammans är vi starkare!

Förhoppningsvis kommer det finnas accesoarer att införskaffa innan promenaden, det är något som jag och en annan kollega jobbar med för tillfället.





Deltagare på förra årets promenad.


Jag & Junie i ledet.


Mina två lyckopiller! Fråga inte hur man vänder bilden?!










1 kommentar:

  1. Vet du vilket datum? Vill gärna försöka ställa upp och fixa men jag har ett jobb som inkräktar på min fritid ;) detta är viktigt!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar & lite pepp! Ju fler soldater desto starkare krigare!
Kram