fredag 31 oktober 2014

Dagens sjukhusbesök

                                                       2014-10-31


Efter en lång dag på sjukhuset som saknar tider så är vi äntligen på hotellet igen. Det finns inga 12.00 på röntgen osv. Utan man sätter sig ner & väntar snällt på som tur. Vilket kan ta tid...
Men idag stod röntgen på tänderna & blodprov på schemat. Sist fick vi träffa operationsläkaren Birgitte igen.
Jag & Tomas träffade denna fantastiska människa vid vårt förra besök men nu fick mamma träffa henne också.

Hon är 56 år, fd plastikkirurg & en förtroendeingivande människa rakt igenom. Hon kommer stå i alla 12 timmar & operera. Och ja, allt kommer gå bra. Finns ingen dödlighet (sen kan alla operationer gå snett), men annars är allt i ordning. 
Hon berättade även att tumören är ungefär lika stor som en golfboll.

Och att den har synts på röntgen INNAN min näsoperation. Något jag inte uppfattat förut. Plötsligt blev jag förbannat. Hur har dom kunnat blunda för det på sjukhuset? Hur kan man se något diffust på röntgenplåtarna men inte kolla upp det INNAN man opererar? Jag fattar inte. Snacka om tjänstefel. Smacka om att utsätta patienten för onödigt lidande. 
Och jag trodde jag haft tumören i 2 år ungefär. Men Birgitte sa snarare 5-10 år! 
Det är mycket att ta in. Allt jag har gjort de senaste 5-10 åren har jag gjort med cancer i kroppen. Märkliga tanke. 

Men det är först nu när jag går in för landning som jag börjar märka av den. Jag har värk bakom näsan, tinningen, överkäken. Och så huvudvärken. Men det är säkert hela situationen som spökar. Stressen, nedräkningen & allt.
Det är bara några dagar kvar nu. Tills jag efter 1 månads vetskap om cancern, blir fri från den. Sen strålningen. & den kommer förmodligen bli av, vara för att vara säkra på att ta bort allt.
Sen börjar det med en veckas sondmatning & sen äta mjukmat. Fil och sånt. Tur jag lyckats gå upp 3 kilo i varje fall.
Strängt förbjuden att tugga på något hårt på 3 månader.

Men det är just nu skitsaker.

Nej herregud nu somnar jag snart. Måste lägga ner telefonen & sova lite middag. Sov gott, det kommer jag.

1 kommentar:

  1. Blir så förbannad!!! Trösten är att Du känner dig trygg i proffsens händer!!! Du rider ut stormen ❤️ Glöm inte bort att jag och många andra finns här
    Kärlek och styrka till Dig och familjen ��

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar & lite pepp! Ju fler soldater desto starkare krigare!
Kram